Linguistics in Secondary School

https://doi.org/10.31810/rsel.51.2.3

Authors

Keywords:

Linguistics in secondary school; grammar teaching; linguistics research in secondary education.

Abstract

The quick development of Linguistics during the 20th century has not fully reached high school in Spain. In this paper we present some linguistic concepts and ideas that could be taught at secondary school and that could in turn improve the teaching of Spanish as a first language, were they included in educational syllabuses. Firstly, the idea that language is a complex internal system that is part of our cognition and, if only because of this, worth studying. Secondly, the importance of a scientific approach to linguistic data: data organizing, hypothesis testing, generalizations making, etc. Lastly, the need to include Linguistics in school curricula, for the absence of this discipline may explain the ignorance that the public shows towards many issues related to linguistics that are part of our everyday life, such as dialects, bilingualism, language acquisition, etc., or its very own name,»linguistics», which tends to be interpreted as «the study of foreign languages» by non-academics. For these reasons, we also suggest that some contents and concepts related to both Sociolinguistics and Psycholinguistics be taught at high schools, thus included in the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bosque, I. (1994): Repaso de sintaxis tradicional: ejercicios de autocomprobación, Madrid, Arco/Libros.

Bosque, I. (2015): «Ejercicios de análisis sintáctico. Sus clases y su aprovechamiento didáctico», Curso Aplicacions de la gramàtica a l’aula de Secundària i Batxillerat, organizado por CLT-ICE, Barcelona, 29 de junio-3 de julio.

Bosque, I. (2018): «Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática», ReGrOC, 1, 1, pp. 12-36.

Bosque, I. y Gallego, Á. (2016): «La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática», Revista de Lingüística Teórica y Aplicada 54, 2, pp. 63-83.

Bosque, I. y Gallego, Á. (2018): «La gramática en la Enseñanza Media. Competencias oficiales y competencias necesarias» ReGrOC 1, 1, pp. 142-201.

Bravo, A. (2018): «La formación de los futuros docentes de Lengua Castellana: el lugar de la gramática en los planes de estudio universitarios» ReGrOC 1, 1, pp. 37-77.

Carrasco, Á. (2018): «Algunas pistas sobre cómo (no) enseñar gramática a los más pequeños», ReGrOC 1,1, pp. 80-112.

Crystal, D. (2001): La muerte de las lenguas, Madrid, Cambridge University Press.

Denham, K. (2005): «Teaching Students about Language Change, Language Endangerment, and Language Death», en Denham, K. y Lobeck, A. (eds.), pp. 149-160.

Denham, K. y Lobeck, A. (eds.) (2005): Language in the Schools: Integrating Linguistic Knowledge into K-12 Education, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Denham, K. y Lobeck, A. (2010): Linguistics at school: Language awareness in primary and secondary education, Cambridge: Cambridge University Press.

Ducceschi, L. y Zamparelli, R. (2018): «Puzz‐Ling: A hands‐on model of syntax to popularize linguistics as a science» Lang Linguist Compass 12, pp. 1-18.

España, S. y Gutiérrez, E. (2018): «Reflexiones sobre la enseñanza de la gramática en Secundaria» ReGrOC 1, 1, pp. 2-10.

Gallego, Á. (2016): «Sobre los ejercicios de «reflexión gramatical»: Ventajas metodológicas y aplicaciones didácticas», Revista Española de Lingüística 46/1, pp. 145-158.

Gil, I. y Gutiérrez, E. (2015): Curso Aplicacions de la gramàtica a l’aula de Secundària i Batxillerat, organizado por CLT-ICE, Barcelona, 29 de junio-3 de julio. (http://filcat.uab.cat/pagines_clt/activitats/ice/index.html#a2015)

Gutiérrez, E. (2018): «El laberinto de la terminología lingüística», ReGrOC 1, 1, pp. 203-235.

Gutiérrez, E. y Pérez, P. (2017): «Fenómenos de restricción léxica aplicados a la enseñanza de la escritura», Lingüística en la Red 14, pp. 1-21.

Honda, M. y O’Neil, W. (1993): «Triggering science-forming capacity through linguistic inquiry» en Hale, K. y Keyser, S. J. (eds.), The View from Building 20: Essays in Linguistics in Honor of Sylvain Bromberger, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 229-255.

Honda, M., O’Neil, W. y Pippin, D. (2010): «On promoting linguistics literacy: Bringing language science into the linguistics classroom» en K. Denham & A. Lobeck (eds.), pp. 175-188

Honda, M. y W. O’Neil (2017): «On thinking linguistically», Revista Linguística Revista do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Rio de Janeiro 13, 1 pp. 52-65.

Hudson, R. (2004): «Why education needs linguistics (and vice versa)», Journal of Linguistics 40/1, pp. 105-130.

Hudson, R. (2008): «Linguistic Theory», en Spolsky, B. y Hult, F. M. (ed.), The Handbook of Educational Linguistics, Oxford, Wiley-Blackwell, pp. 53-65.

Hudson, R. (2010): «How linguistics has influenced schools in England» en K. Denham y A. Lobeck (eds.), pp. 35-48.

Laka, I. (2015), «El lenguaje como oportunidad pedagógica», en Jornadas GrOC, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona.

Larson, R. (2010): Grammar as science, Boston, Mass., MIT Press.

Larson, R., Denham, K. y Lobeck, A. (2019): «The AP Linguistics Initiative», Language 95, 3, pp. 381-393.

Loosen, S. (2014): «Teaching Linguistics. High School Linguistics: A secondary school elective course» Language 90, 4, pp. 258-273.

Moreno Cabrera, J. C. (2000): La dignidad e igualdad de las lenguas: crítica de la discriminación lingüística, Madrid, Alianza Editorial.

O’Neil, W. (2010): «Bringing linguistics into the school curriculum: Not one less», en Denham, K. y Lobeck, A. (eds.), pp. 24-34.

Peralt, M. (2017): Convergencia y divergencia en el español de hablantes dominicanos en Madrid, tesis doctoral inédita, Madrid, UCM

RAE-ASALE (2009): Nueva gramática de la lengua española, Madrid, Espasa, NGLE=.

Sessarego, S. (2015): Afro-Peruvian Spanish: Spanish slavery and the legacy of Spanish Creoles, Ámsterdam/Filadelfia, John Benjamins Publishing Company.

Published

2021-12-18

How to Cite

Gutiérrez, E. (2021). Linguistics in Secondary School: https://doi.org/10.31810/rsel.51.2.3. Revista Española De Lingüística, 51(2), 33-50. Retrieved from http://revista.sel.edu.es/index.php/revista/article/view/2063

Issue

Section

Articles