Linguistics, Cognition, and Didactic Intervention in Spanish as A Foreign/Second Language

https://doi.org/10.31810/rsel.51.2.9

Authors

Keywords:

Spanish as a foreign/second language acquisition/learning; cognition; linguistic knowledge; cognitive grammar; generative grammar; pedagogical grammar.

Abstract

This paper provides an insight on the centrality of two main paradigms of the current linguistic theory in the field of Spanish as a second/foreign language acquisition, and its operative role in teaching. Generative Grammar (GG) as well as Cognitive Grammar (CG) are mentalist models, however, its postulates on the connection between human cognition and non-native linguistic knowledge are, in many cases, opposite; therefore, these models imply different conceptions of a pedagogical grammar. Throughout the paper, it is taken into consideration the way in which they are antagonistic, but also how they can be complementary. Even though GC has been more popular in classroom teaching, current GG may have a relevant impact on the curriculum, as well as on the instruction, by presenting a greater predictive capacity to identify the learner’s difficulties in processing certain linguistic structures. Finally, other key notions on linguistic knowledge, processability, and input, regarding didactic intervention, are also provided.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alicia Mellado, Universidad de Castilla-La Mancha



References

Ahern, A., Amenós Pons, J. y Guijarro Fuentes, P. (2014): «Gramática y pragmática en la adquisición de ELE: la alternancia modal en las estructuras condicionales», en González Cobas, J. y otros (eds.), ¿Qué necesitamos en el aula de ELE? [Recurso electrónico]. Reflexiones en torno a la teoría y la práctica. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, pp. 17-56.

Alonso Raya, R. y otros (2015): Gramática básica del estudiante de español: A1-B1. Barcelona, Difusión, 2 ª ed.

Amenós Pons, J., Ahern, A. y Escandell Vidal, M. V. (2018): «Del significado a la interpretación: gramática y pragmática», en Herrera, F. y Sans Baulenas, N. (eds.), Enseñar gramática en el aula de español: Nuevas perspectivas y propuestas. Barcelona, Difusión, pp. 95-105.

Baralo, M. (2003): «Lingüística aplicada: aprendizaje y enseñanza de español/LE», Interlingüística, 14, pp. 31-44.

Baralo, M. (2009): «Reflexiones sobre la adquisición de la gramática y su implicación en el aula», Monográficos MarcoELE. Revista de Didáctica del Español como lengua Extranjera 9, pp. 7-18.

Brucart, J. M. (1996): «Gramática y adquisición en la enseñanza del español como lengua extranjera», en Celis, A. y Heredia, J.R (coords.), Lengua y cultura en la enseñanza del español a extranjeros: Actas del VII Congreso de ASELE, pp. 17-44.

Brucart, J. M. (2018): «Gramática y significado en ELE», en Herrera, F. y Sans Baulenas, N. (eds.), Enseñar gramática en el aula de español: Nuevas perspectivas y propuestas. Barcelona, Difusión, pp. 17-25.

Castañeda Castro, A. (2004): «Potencial pedagógico de la Gramática Cognitiva. Pautas para la elaboración de una gramática de español/LE», en redELE. Revista Electrónica de Didáctica de Español como Lengua Extranjera 0.

Castañeda Castro, A. (2019): «Lingüística Cognitiva», en Muñoz Basols, J., Gironzatti, E. y Lacorte, M. (eds.), The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching. Metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2. Nueva York y Londres, Routledge, pp. 261-278.

Chomsky, N. (1986): Knowledge of Landguage. Its Nature, Origin and Use. Nueva York, Pantheon.

Chomsky, N. (1995): The Minimalist Program. Cambridge, MA, MIT Press.

Ellis, R. 2006: «Current issues in the Teaching of Grammar: An SLA Perspective», TESOL Quarterly 40, 1, pp. 83-107.

Ellis, R. y Shintani, N. (2014): Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research. Londres y Nueva York, Routledge.

Geeslin, K. L. (ed.), (2014): The Handbook of Spanish Second Language Acquisition. Malden, MA, Wiley Blackwell.

Guijarro-Fuentes, P., Juan-Garau, M. y Larrañaga, P. (eds.) (2016): Acquisition of Romance Languages. Berlín, De Gruyter Mouton.

Herrera, F. y Sans Baulenas, N. (eds), (2018): Enseñar gramática en el aula de español: Nuevas perspectivas y propuestas. Barcelona, Difusión.

Ibarretxe-Antuñano, I., Cadierno, T. y Castañeda Castro, A. (eds.) (2019): Lingüística cognitiva y español LE/L2. Londres y Nueva York, Routledge.

Krashen, S. (1981): Second language acquisition and learning. Oxford, Pergamon.

Langacker, R. W. (1987): Foundations of Cognitive Grammar. Vol. I. Theoretical Prerequisites. Standford, Standford University Press.

Liceras, J. M. (2014): «Teaching Spanish as a non-primary language in the twenty-first century: insights from linguistic theory, psycholinguistic theory, and empirical research on language acquisition», Journal of Spanish Language Teaching 1, pp. 86-100.

Loewen, S. y Sato, M. (eds.) (2017): The Routledge Handbook of Instructed Second Language Acquisition. Londres, Taylor & Francis.

Long, M. H. (1991): «Focus on form: a design feature in language teaching methodology». En Bots, K.D., Kramsh,C. y Ginsberg, R. (eds.), Foreign language-Research in crosscultural perspective. Amsterdam, John Bejamins, pp. 39-52.

Long, M. H. (2007): Problems in Second Language Acquisition. Mahwah, Nueva Jersey, Lawrence Erlbaum Associated.

Marsden, H. y Slabackova, R. (2019): «Grammatical meaning and the second language classroom: introduction». Language Teaching Research 23 (2), pp. 147-157.

Mendívil Giró, J.L. (2003): Gramática Natural. La Gramática Generativa y la Tercera Cultura. Madrid, Antonio Machado Libros.

Muñoz-Basols, J., Gironzetti, E. y Lacorte, M. (eds.) (2019): The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching. Metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2. Nueva York y Londres, Routledge.

Pienemann, M. (1998): Language processing and second language development: Processability Theory. Amsterdam, John Benjamins.

Rothman, J. y VanPatten, B. (2013): «On multiplicity and mutual exclusivity. The case for different SLA theories», en García Mayo, M.P., Gutiérrez Mangado, M. J. y Martínez Adrián, M. (eds.), Contemporary Approaches to Second Language Acquisition.Amsterdam y Filadelfia, John Benjamins, pp. 243-256.

Rothman, J. y Slabakova, R. (2018): «State of the scholarship. The generative approach to SLA and its place in modern second languages studies», Studies in Second Language Acquisition 40, pp. 417-442.

Salaberry, R. y Lafford, B.A. (eds.) (2006): The Art of Teaching Spanish: Second Language Acquisition from Research to Praxis. Washington, Georgetown University Press.

Slabakova, R. (2008): Meaning in the Second Language. Berlín, De Gruyter Mouton.

VanPatten, B. (1996): Input Processing and Grammar Instruction in Second Language Acquisition. Noorwood, Nueva Jersey, Abblex.

VanPatten, B. y Benati, A.G. (2015): Key terms in Second Language Acquisition. Londres, Bloomsbury Publishing Company.

VanPatten, B. y Williams, J. (eds.) (2015): Theories in Second Language acquisition. An introduction. Nueva York y Londres, Routledge, 2ª ed.

White, L. (2015): «Linguistic theory, Universal Grammar and Second Language Acquisition», en VanPatten, B. y Williams, J. (eds.), Theories in Second Language acquisition. An introduction. Nueva York y Londres, Routledge, pp. 34-53.

Published

2021-12-18

How to Cite

Mellado, A. (2021). Linguistics, Cognition, and Didactic Intervention in Spanish as A Foreign/Second Language: https://doi.org/10.31810/rsel.51.2.9. Revista Española De Lingüística, 51(2), 141-158. Retrieved from http://revista.sel.edu.es/index.php/revista/article/view/2069

Issue

Section

Articles